
הקליק שפספס את הרגע: סיפור עלייתה ונפילתה של קודאק.
חברת קודאק, ששלטה עשורים שלמים בעולם הצילום, המציאה את המצלמה הדיגיטלית אך נרדמה בזמן. כיצד תאגיד ששלט בשוק העולמי הפך לשם נרדף להחמצה עסקית היסטורית?
קשה להפריז בכוחה של קודאק בעבר. היא לא רק ייצרה מצלמות וסרטי צילום – היא עיצבה את האופן שבו דורות שלמים שמרו זיכרונות. אם צילמתם חתונה, בר מצווה או טיול משפחתי לפני 2005 – סביר להניח שקודאק הייתה חלק בלתי נפרד מהתמונה.
בשיא ההצלחה קודאק החזיקה ביותר מ־80% מנתח שוק הפילם בעולם. היא העסיקה עשרות אלפי עובדים, הניבה רווחים של מיליארדים ונחשבה לאחד המותגים האהובים והמוכרים ביותר בתעשייה העולמית. הסלוגן שלה, "רגע של קודאק", הפך לאימרה תרבותית.
אבל דווקא היא – שהמציאה את המצלמה הדיגיטלית כבר ב־1975 – לא האמינה בכיוון החדש שבשקט־בשקט עומד לחולל מהפכה. אותה חדשנות פורצת דרך נגנזה בתוך החברה עצמה, מחשש שתפגע במכירות סרטי הצילום שהיו מקור ההכנסה העיקרי שלה
בדיעבד מתברר שזו הייתה טעות אסטרטגית והיסטורית
מהנדס צעיר בשם סטיב סאסון פיתח עבור קודאק אבטיפוס של מצלמה דיגיטלית – אך ההנהלה בחרה להתעלם. המצלמה לא הייתה מושלמת, התמונה הייתה באיכות נמוכה, אך הכיוון היה ברור: העולם עובר לדיגיטל.
במשך שנים קודאק ניסתה לשמר את מודל הרווחים שלה מהפילם, בעוד המתחרות – בראשן Canon ו־Sony – נכנסו לשוק החדש בעוצמה. קודאק החלה לפגר מאחור, ולא הצליחה להדביק את קצב החדשנות.
כשהיא כבר ניסתה לעבור לדיגיטל, היה זה מאוחר מדי. היא איבדה את מעמדה, את המונופול שלה – ואת הקהל.
בשנת 2012, קודאק הגישה בקשה לפשיטת רגל. סמל אמריקאי עצום – נפל. עשרות אלפי עובדים פוטרו, המניות התרסקו, והמותג המפואר הפך לדוגמה קלאסית במנהלי עסקים – איך חדשנות שלא אומצה בזמן עלולה להוביל לקריסה.
החברה חזרה לאחר מכן לפעילות מצומצמת יותר, בעיקר בתחום הרישוי והדפוס התעשייתי, אך לא הצליחה לשחזר את ימי הזוהר.


כיום קודאק פועלת כמותג נוסטלגי: מצלמות חד־פעמיות, מוצרי צילום לפלח שוק מצומצם, והימורים על תחומים כמו מדפסות תלת־ממד וכימיקלים. מדי פעם היא זוכה לעדנה קלה ברשתות החברתיות, כשדור צעיר מגלה מחדש את הפילם והוינטאג'.
אבל הדימוי הציבורי של קודאק השתנה – 'מסמל של רגעים משפחתיים' ל'סמל של פספוס עסקי עצום'
כיום ניתן ללמוד על 'קודאק' בעיקר בבתי הספר למנהל עסקים ובישיבות ניהול של חברות ענק, הסיפור של קודאק מוצג כמשל:
אל תנסה למכור את מה שאתה אוהב תמכור את מה שהלקוח אוהב .
'קודאק' הכירה את העתיד, אבל סירבה ללכת אליו.
המציאה את המצלמה הדיגיטלית, אך לא האמינה בה.
נאבקה לשמר את העבר במקום לאמץ את העתיד.
כיום, החברה פועלת בהיקף מצומצם – עם זיכרון גדול.
מהדוחו''ת הכספיים האחרונים שפרסמה החברה עולה תמונה עגומה של הפסד בסך 26 מליוני דולרים וכי קיים 'חשש משמעותי' לשרידות החברה.
0 תגובות