דף נז
בדף שלנו אומרת הגמרא בשם שמואל שמי שקונה עבדים מעובדי כוכבים, אע"פ שהם עוברים מילה וטבילה, הם עדיין גורמים ליין נסך, עד שישקע שם העבודת כוכבים מפיהם, שהם ישכחו אותה.
וכמה זמן זה? אומרת הגמרא י"ב חודש, שנים עשר חודשים. ומצאנו בעוד מקומות ששיעור שכחה הוא יב' חודש, כמו לדוגמא במסכת ברכות שאין המת משתכח מהלב אלא לאחר יב' חודש דכתיב בתהילים "נשכחתי כמת מלב, הייתי ככלי אובד" ופירש רש"י שסתם כלי נשכח מהלב לאחר יב' חודש, ואז יש כבר יאוש בעלים, ולכן מי שמוצא כלי צריך להכריז עליו 3 רגלים, שזה יב' חודש (תלוי בשיטות בסוגיא שם).
וכן בספר מיני תרגימא כתב, שהסיבה שקוראים פרשת זכור פעם אחת בשנה, כי התורה אמרה "זכור את אשר עשה לך עמלק", וזכירה זה פעם בשנה, כמו שמצאנו שהתורה קוראת למצוות שופר "זכרון תרועה", והרי מצוות שופר היא פעם בשנה.
והביא מקור נוסף, מכך שלאחר שנאמר זכור את עשה לך עמלק…מוסיפה התורה ואומרת "לא תשכח". אם כתוב כבר זכור, מדוע הוסיפה התורה "לא תשכח"? ותירץ שהמילה "זכור" לא הייתי יודע כמה, אולי פעם בשבוע, אולי פעם בשלוש שנים? לכן הוסיפה התורה לא תשכח, צורת הזכירה היא ע"י שלא תשכח, דהיינו יב' חודש, שזהו השיעור של שכחה שמצאנו במת "נשכחתי כמת מלב, הייתי ככלי אובד".
0 תגובות