בבלי
שואלים ודורשים

"ממעטים בשמחה" - מקבץ הלכות ל'תשעת הימים' למנהג האשכנזים

נמצאים אנו בעיצומם של ‘תשעת הימים’, אותם ימים שבין ר"ח אב לט’ באב | מנהגים והלכות רבות נקבעו לימים אלה | על רחיצה במים וקציצת ציפורניים, על איסור אכילת בשר ושתיית יין | מקבץ הלכות "שלישי" מבית מדרשו של מרן הרב וואזנר זצ"ל (יהדות ואקטואליה)

תפילה בכותל המערבי (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

א. נוהגים שלא להתרחץ מר"ח ואילך אפילו בצונן, רק פניו ידיו ורגליו. מ"מ במקומות החמים כמו פה באה"ק שהחום גובר ומזיעים הרבה יש להקל לרחוץ כל הגוף בצונן, אבר אבר, ולא כל הגוף בבת אחת. והדבר מסור ללב ירא ה' מתי להקל בזה.

ב. הרגילים ללכת למקוה לפני התפלה יכולים לעשות כן גם בתשעת הימים.

ג. רחיצה לצורך רפואה מותרת אפילו במים חמים. ואפילו בשבוע שחל בו ט"ב.

ד. קטנים שנגרם להם פצעים וגירויים מחמת אי רחיצה מותר לרחצם.

ה. רחיצה לצורך מצוה מותרת אפילו בחמין.

ו. קציצת צפרנים מותרת לכבוד שבת, וכן לצורך מצוה.

אכילת בשר ויין בתשעת הימים

ז. נוהגים שלא לאכול בשר כולל בשר עוף [אבל דגים מותר], ולא לשתות ייך מר"ח עד התעניתא. נוהגים שלא לאכול תבשיל שנתבשל עם בשר. אבל אם נתבשל בקדירה בשרית מותר וכן יש להמנע מעוגה שנותנים בה יין לשבח הטעם.

ח. חומץ יין מותרי. ויין תוסס בתוך ג' ימים לסחיטה אסורה, מותר לשתות כל שכר [וליקר]

ט. אין שוחטין מר"ח ואילך עד יו"ד באב רק לצורך חולה או לסעודת שבת וסעודת מצוה'.

י. יש להמנע מלמכור בשר בחנות בתשעת הימים, במקום שהקונים אינם נזהרים מאכילת בשר בתשעת הימים.

יא. כל מי שאוכל בשר במקום שנוהגים בו איסור, פורץ גדר הוא וינשכנו נחש.

יב. נוהגים להחמיר שלא לשתות יין בברכת המזון בימי החול. וע"כ יברך בלא כוס'.

יג. קטן שהגיע לחינוך אסור בבשר ויין אם הוא בריא.

יד. מי ששכח ובירך על יין, או על בשר בתשעת הימים, יטעם כל שהוא שלא יבוא לידי ברכה לבטלה.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד באקטואלי:

בבלי
פנו אלינו

כל הזכויות שמורות לבבלי בע״מ