
בפרשת השבוע ואתחנן – נאמר בתורה אודות מצוות התפילין: "וְהָיוּ לְטְטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ" (ו, ח)
מספרים כי מדי שנה בשנה נהג מרן הגרי"ז סולוביצ'יק זצוק"ל לנפוש במרחצאות המרפא של 'קריניצע'. באחד הבקרים, כאשר שב לאכסניה, גילה שם לצד ארוחת הבוקר כרך ב' של שו"ת דברי חיים עם סימנייה שמפנה לאחד הסימנים...
הסימנייה הייתה מונחת בחלק או"ח סי' ו' שם כותב הדברי חיים ששימוש במראה כדי לבדוק אם התפילין מונחות באמצע הוא מנהג בורות - וכנודע פירשו את כוונתו משום שחשש שיש בהסתכלות במראה משום 'לא ילבש'!
- - -ובאותו בוקר הלוא הסתכל מרן הגרי"ז במראה אם תפיליו מכוונות.
בעל האכסניה התבייש להעיר בפירוש, ולכן שיגר תוכחה מרומזת באמצעות הנחת הספר על שולחנו ובלבד "להציל" את מרן הרב מבריסק מלהיכשל באיסור מדאורייתא...
מרן הגרי"ז קלט מיד את כוונת המארח, ואמר:
הנה, חסיד אתה ולכן אסביר את עצמי לפניך כלשון החסידים.
פעם ירדו גשמים חזקים בחג הסוכות, ומרן הדברי חיים זצ"ל נשאר לשבת בסוכה. שאלו
אותו: הלוא הגמרא אומרת שמי שנשאר בסוכה נקרא שוטה?
השיב: אהיה הדיוט - והעיקר שבסוכה אשאר!
אף אני אומר: אהיה בור - כלשון התשובה בשו"ת דברי חיים - ובלבד שאניח תפילין כהלכה! (הגאון רבי אלתר אליהו רובינשטיין זצ"ל, 'שפע קודש' (צאנז ע' ע"ט) מובא ב'זכרונם לברכה')
המשקפיים של הצרור המור
ומעניין לעניין כאן המקום להזכיר את דבריו מחודשים של בעל צרור המור, כנודע לגבי המילה 'לטוטפות' הרי בגמרא דרש רבי עקיבא טט בכתפי - שתים, פת באפריקי - שתים".
וכתב: בעל הצרור המור (חי לפני 517 שנים) :
וי"א שהמלה הזאת היא מצרית בספר העבודה המצרית בחלק העשירי בתוארי הזקנה תמצאנה. כי המראות שישימו האנשים בין עיניהם לראות בטוב נקראים שם טו אטף גם טטף ליחיד וטטפת ושרש שלשתם שוה. והשם יתברך צוה לזכור הדברים האלו ושלא ימושו מפינו וכתיב למען תהיה תורת ה' בפיך. ע"כ אמר והיו לאות שלא ימוש מידך. ולטטפות ולמראות מאירות תמידיות בין עיניך. לראות תמיד פלאות אלהינו. ומן הראיה תבא לידי זכירה.
המשקפת של האור החיים
על הפסוק וראה בעיניך כותב האור החיים הקדוש: הוצרך לומר תיבת בעיניך, ומה גם אחר שאמר בסמוך שא עיניך, נתכוון לומר לו כי מה ששאל לראות על ידי הליכתו לארץ כאומרו אעברה ואראה יעשה לו ה' נס ויראה באמצעות עיניו לבד בלא הליכה כל מה ששאל לראות אחר שיעבור, והוא דבר שאין עין הזולת תוכל לראות, והוא מה שדקדק במאמר עיניך בכינוי:
עוד ירצה לפי שימצאו חכמות שיקריבו הרחוק על ידי דבר אמצעי שמשימין אותו בין עיניהם למול מקומות הרחוקים ויקרבם ויראם כאילו הם לפניו, ולשלול דבר זה אמר ה' אליו וראה בעיניך ממש פירוש בלא אמצעות דבר אחר:
0 תגובות