בבלי
פסיכולוגיה בפרשה

הגיע הזמן להקשיב לקול הפנימי - ולהפסיק לחזור על הטעויות של הדור הקודם

האם הינך מרגיש שאתה סוחב איתך כאב ישן, אכזבה, או פחד שנולדו בילדותך - ולא באמת שלך? פרשת דברים, שנקראת תמיד בשבת שלפני תשעה באב, היא לא רק סקירה היסטורית – אלא מראה חיה על הדינמיקה | איך הטראומות, החטאים והפחדים של פעם ממשיכים להכתיב לנו את הבחירות היום? וכיצד אפשר, סוף סוף, לעצור את הרצף (פסיכולוגיה)

להקשיב לקול הפנימי (צילום: א.ל)

משה רבינו פותח את ספר דברים בנאום פרידה, ונזכר בכל התחנות הקשות של העם: ממרד המרגלים ועד למי מריבה. אבל משהו בנאום הזה שונה: משה רבינו לא רק מתאר את האירועים - אלא מפרש אותם. הוא מדגיש את הכאב, את הבגידה, את החרטה. רש"י מדגיש שמשה מוכיח את העם "במרומז, כדי שלא לביישם" - אבל הוא לא שותק.

הרמב"ן מוסיף שמדובר בחזרה כדי להבהיר: אנחנו עומדים בכניסה לארץ - וחייבים לעשות תיקון.

ובמילים של ימינו: כדי להתחיל מחדש, צריך להבין איפה טעינו. מה גרם לנו להתרסק שוב ושוב. מהו הסיפור הפנימי שאנחנו מספרים לעצמנו – ואיך הוא ממשיך לנהל אותנו. לא העבר הוא שמכריע – אלא מה שלקחנו ממנו. אם נשארנו תקועים בו, או שלמדנו לדבר אותו אחרת.

תיאוריה פסיכולוגית: "העברה בין-דורית של טראומה" – ומתי היא נעצרת

הפסיכואנליטיקאית פרופ' דבורה פרולס מתארת את תופעת הטראומה הלא מדוברת: אירועים רגשיים חזקים שהתרחשו בדורות הקודמים (כמו מלחמה, שואה, אלימות או חורבן), ממשיכים להשפיע על הדור הבא – גם אם לא סופר להם דבר.

אדם עשוי לחוות חרדה, בושה, זהות שבורה – בלי להבין מדוע. רק כשהוא מתחיל להבין את סיפור המשפחה, את המקומות הכואבים שאיש לא העז לדבר עליהם – הוא מתחיל לרפא את פצעיו.

כך גם משה: הוא לא מאפשר לדור החדש לשכוח את מה שקרה - אך מדבר על זה אחרת. לא כהאשמה – אלא כתיקון. זה השלב שבו הטראומה נעצרת, וההיסטוריה כבר לא חייבת לחזור על עצמה.

סיפור מקרה: אבי – הילד שחונך לשתוק

אבי (שם בדוי), בן 34, הגיע אליי עם חרדות לא מוסברות סביב סמכות. בכל פעם שהיה צריך להציג את עצמו, להתראיין או לבקש משהו - היה קופא. הוא תיאר תחושת בושה ואשמה, אך לא ידע על מה.

רק אחרי כמה פגישות, התברר שאביו גדל בבית נוקשה ואלים, בו אסור היה לדבר או להביע רגש. אביו לא סיפר לו זאת - אבל השתקנות, המבטים המפחידים וההימנעות מהבעת רגשות – עברו הלאה.

בעזרת עבודה של שחזור זיכרונות, כתיבה אינטואיטיבית וטכניקות NLP, אבי הצליח לזהות שהסיפור הזה – הוא לא שלו. שהוא לא חייב לשתוק, שהוא לא ייענש על ביטוי עצמי. בפעם הראשונה בחייו הוא עמד מול קהל – וסיפר את סיפורו.

5 צעדים רגשיים לעצירת רצף הטראומה האישית והלאומית

שרשרת הכאב – שרטט על דף את הדמויות במשפחה שלך, וכתוב ליד כל אחת מה הסיפור הרגשי המרכזי שעיצב אותה. האם אתה רואה דפוסים חוזרים? פחדים, הימנעות, שקט מדומה?

מה מהעבר הוא שלי – ומה לא – כתוב משפטים שאתה מאמין בהם על עצמך (כמו "אני תמיד נכשל", "אסור לי לבקש עזרה"), ושאל: ממי שמעתי את זה לראשונה? למי זה שייך?

דמיון מודרך: קו זמן משפחתי – עצום עיניים ודמיין את השושלת המשפחתית שלך עומדת מאחוריך. חזור בזמן, שאל את הדמויות: מה נשאר לא פתור? מה הם היו רוצים שתשחרר עבורם?

כתיבה מתקנת – כתוב מכתב לאחד ההורים או הסבים, ובו אתה משתף בתחושות, שואל שאלות, ומסביר למה אתה בוחר להפסיק את הדפוס.

הכרזה חדשה – בחר משפט שמייצג את מי שאתה היום, לא את מי שגידלו אותך להיות. אמור אותו כל יום, למשל: "מותר לי להביע את עצמי", "אני לא חייב להמשיך את הדפוס המשפחתי".

לקראת ט' באב – תיקון קולקטיבי דרך התיקון האישי

פרשת דברים תמיד נקראת לפני תשעה באב – ומכינה אותנו נפשית. היא לא רק סיפור של חורבן – אלא של אחריות. ההבנה שאנחנו לא רק קורבנות של העבר – אלא גם אלו שיכולים לעצור את השרשרת.

"כמו שמשה ביקש מהעם לעצור ולהתבונן במה שקרה – כך כל אחד מאיתנו יכול לעצור, להקשיב – ולבחור סוף סוף להיות הדור שמתקן ולא רק סוחב."

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד בפרשת השבוע:

בבלי
פנו אלינו

כל הזכויות שמורות לבבלי בע״מ