בבלי
דו"ח נציבות תלונות הציבור

משפחות חרדיות נדרשו להתפנות מהמלון בצום י"ז בתמוז

בדו"ח המיוחד המתפרסם היום על תלונות הציבור במבצע 'עם כלביא' מוצגות תלונות שהגיעו לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה • אחת מהתלונות מתייחסת למקרה בו משפחות שפונו מבתיהן בבני ברק נדרשו לעזוב את המלון ביום צום י"ז בתמוז • עפ"י הנתונים כ-52% מהתלונות שבירורן הסתיים באו על תיקונן (חדשות)

זירת נפילת הטיל האיראני בבני ברק (צילום: Gili Yaari / Flash90)

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן מפרסם היום (רביעי) דוח מיוחד על תלונות הציבור על התנהלות רשויות המדינה בעורף בזמן מבצע "עם כלביא".

עפ"י נתוני הדו"ח, 700 פניות ותלונות הגיעו לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה במשך כחודש. כמו כן, נושאי התלונות המרכזיים היו: תקינות מקלטים ומרחבים מוגנים ופיצויים על הנזקים. בנוסף, כ-52% מהתלונות שבירורן הסתיים באו על תיקונן.

בדוח הוצג מקרה בו המתלוננת, תושבת העיר בני ברק שביתה נפגע במבצע עם כלביא, פונתה עם בני משפחתה על ידי עיריית בני ברק למלון בקיבוץ חפץ חיים, לאחר שנקבע שבית המשפחה אינו ראוי למגורים. נציגי נציבות תלונות הציבור שביקרו במלון במהלך המבצע קיבלו ממנה את התלונה. 

לדברי המתלוננת, ב-8.7.25 קיבלה משפחתה הודעה מהמלון, ולפיה עקב התחייבויות קודמות של המלון הוא נאלץ להפסיק את שהות המשפחה בו מיום ראשון, 13.7.25 - צום י"ז בתמוז, בשעה 10:00 בבוקר. לדברי המתלוננת, על אף פניות בני המשפחה לעיריית בני ברק בנושא, הם לא קיבלו פרטים בדבר המקום שאליו הם עתידים להתפנות.

מבירור שערכה נציבות תלונות הציבור עם העירייה עלה כי מדובר בכ-50 משפחות מרובות ילדים המאכלסות כ-100 חדרים במלון. העירייה ציינה כי היא מתקשה למצוא מספר רב של חדרים במלונות עם הכשרות המתאימה למשפחות אלה, וכי פנתה בנושא לגורמים שונים, ובהם מס רכוש, אך נכון ליום חמישי, 10.7.25, לא נמצא פתרון לנושא.

ביום חמישי, 10.7.25, אחר הצהריים עדכנה העירייה את נציבות תלונות הציבור כי כמה שעות קודם לכן נערך בלשכת ראש העירייה דיון בהשתתפות נציגי מס רכוש. בדיון הגיעו נציגי מס רכוש והעירייה להבנות ולפיהן התושבים ששוהים במלון ואשר לא נמצא עבורם פתרון חלופי יוכלו לאתר בית מלון חלופי העונה על צורכיהם ולהגיש את החשבונית ישירות למס רכוש, וזה יזכה אותם בהתאם.

בבירור שקיימה הנציבות עלה כי העירייה לא הודיעה לתושבים ששוהים במלון על המתווה. בתגובה על פניית הנציבות ציינה העירייה כי בכוונתה לפרסם את המתווה לתושבים ביום ראשון, 13.7.25, בשעות הבוקר. כאמור, התושבים התבקשו לפנות את חדריהם באותו יום ב-10:00 בבוקר. 

בעקבות התערבות נציבות תלונות הציבור הקדימה העירייה את פרסום ההודעה לתושבים בנושא ליום שישי, 11.7.25. הנציבות אף עדכנה את המתלוננת בפרטי ההבנות שהושגו ווידאה עם המלון שההודעה שפרסמה העירייה הופצה לתושבים השוהים בו.

בשיחת מעקב שקיימה נציבות תלונות הציבור עם המתלוננת עלה כי משפחתה התקשתה למצוא מקום במלון אחר בהתאם להעדפותיה (כשרויות, סמיכות למרכז לצורך מעקב אחר העבודות בדירת המשפחה ועוד), וכי בסופו של דבר מצאה משפחתה פתרונות לינה אצל קרובי משפחה.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן אמר כי "לצד חשיבותו הביטחונית של מבצע "עם כלביא" - מדינת ישראל נדרשה להתמודד עם קשיי האזרחים: הן של תושבים שניזוקו ישירות מירי הטילים ופונו למלונות, והן של הציבור הרחב, שהתמודד עם אתגרים שונים במהלך מבצע עם כלביא".

המבקר הוסיף כי "כאשר הממשלה מודעת למבצע ההולך ונרקם, ראוי היה להתכונן מראש גם להיבטים האזרחיים במבצע, כדי להקל ככל האפשר על האזרחים. הפער המשמעותי שעלה מהסיורים שהתקיימו ומהטיפול בתלונות שהתקבלו בנציבות תלונות הציבור הוא היעדר גורם מתכלל שינהל את כלל פעולותיהם של רשויות המדינה בנוגע לטיפול באזרחים שנפגעו עקב מצב החירום".

עוד אמר המבקר אנגלמן: "את הדוח אנחנו מפרסמים לאחר פרסום הדוח בשבוע שעבר על כשלי הממשלה בניהול ההיבטים האזרחיים במלחמת "חרבות ברזל". על ראש הממשלה והשרים לפעול להסדרת הטיפול באזרחי מדינת ישראל בעת חירום".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד בבארץ:

בבלי
פנו אלינו

כל הזכויות שמורות לבבלי בע״מ