בבלי
חמקן חופשי

זה הזמן להיפרד - כיצד הצבא האמריקני מתכנן להיפטר ממטוסי התדלוק?

במבצע "עם כלביא" שלב הסיכומים: דיווחים על כך שצבא ארה"ב שוקל להיפרד ממטוסי התדלוק האווירי |איך הם מתכננים לעשות את זה, וכמה דלק סוחב מטוס הדגל ה־F-35 לעומת מטוס תדלוק? (מעניין)

תיעוד תדלוק מטוסי הקרב של חיל האוויר (צילום: דובר צה"ל)

"מבצע עם כלביא", שהתחולל בין ה-13 ל-24 ביוני 2025, נרשמו ביצועים יוצאי דופן של מטוסי קרב מתקדמים, ביניהם מטוסי ה-F-35I "אדיר" הישראליים. חיל האוויר הישראלי, שהשתתף במערכה עם מגוון רחב של מטוסי קרב מדגמים שונים, ביצע למעלה מ-1,200 גיחות תקיפה.

מטוסי ה-F-35 הישראליים אף היו הראשונים להשתמש ב'מצב חיה' (חימוש באופן חיצוני) בקרב, ודיווחים הצביעו על כך שיכולת הארכת טווח מסתורית, שפותחה על ידי ישראל בעצמה, הופעלה במהלך הסכסוך האחרון מול איראן.

פעילות מבצעית אינטנסיבית זו, שכללה גם תיעוד מרהיבים של תדלוק מטוסי "אדיר", שפכה אור חדש על הצורך ביכולות טווח מוגברות למטוסי הדור החמישי.

מטוס ה־F‑35 – הדגם הנפוץ ביותר של סדרת מטוסי הקרב החמקניים – נושא כ־10,500 ליטרים – הטווח המרבי של ה־F‑35 בלי מכלי דלק חיצוניים מגיע ל־2,220 ק"מ – כלומר הוא מסוגל לטוס ממדינה למדינה, אבל לא חוצה יבשות בקלות בלי סיוע.

כאן נכנסים לתמונה מטוסי התדלוק האווירי – הענקים המעופפים שמאפשרים למטוסי הקרב להאריך טווח בלי לנחות. מטוס מתדלק כמו ה־KC‑135, לדוגמה, מסוגל להעביר למטוסים אחרים דלק בקצב של 1,000 גלון בדקה! המשמעות: הוא נושא בבטנו עשרות אלפי ליטרים של דלק ומחלק אותם באוויר כמו תחנת דלק מעופפת.

בעקבות הלקחים שעלו, ודרישות מבצעיות גוברות, הגיש השבוע חיל האוויר האמריקאי בקשה למימון בתקציב המוצע לשנת הכספים 2026 לבחון הוספת מכלי דלק חיצוניים למטוסי ה-F-35 שלו. מטרה מיידית זו נועדה "להעריך היתכנות ולהגדיר דרישות לשילוב מכלי דלק חיצוניים לתמיכה במשימות ארוכות טווח של ה-F-35".

הצורך הגובר בטווח טיסה ללא תדלוק למטוסי F-35 מונע גם מהדאגה הגוברת מפני פגיעותם של מטוסי תדלוק אוויריים לא-חמקנים, שיהוו מטרות עיקריות בכל עימות גדול עתידי. בנוסף, הפנטגון דחה באופן בלתי מוגבל את תוכנית ה-F/A-XX של חיל הים בתקציב המוצע לשנת הכספים 2026, וזאת במטרה "להבטיח שמשאבים יתמקדו ב-F-47 של חיל האוויר".

מעניין לציין כי ישראל ביצעה עבודת פיתוח נוספת על מכלי דלק חיצוניים ומכלי דלק קונפורמיים (CFT) עבור גרסת ה-F-35I שלה. כבר בשנת 2019, דווח כי התעשייה האווירית (IAI) וסייקלון, חברת בת של אלביט מערכות הישראלית, סיימו מחקרי תכנון ראשוניים עבור מיכלי דלק נתיקים בנפח 600 גלון עבור ה-F-35I.

נותר לראות מתי מכלי דלק חיצוניים חדשים אלה יתחילו להיכנס לשירות במטוסי F-35 אמריקאיים, או במטוסי F-35 אחרים מחוץ לישראל.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד בבעולם:

בבלי
פנו אלינו

כל הזכויות שמורות לבבלי בע״מ