
בימים הקרובים תיכנס לתוקפו העלאת מחירים בתחום הדרייברים, כשבחלק מהנסיעות נרשמה עליה של כ-20% במחיר הנסיעה. המהלך תוכנן ויצא לפועל ע"י "איגוד מנהלי התחנות", שמאגד בתוכו את כל תחנות הדרייברים הגדולות. כך שהחל מאתמול, כל נהג יתחיל לשלם 1.8% מעלות הנסיעה, לתחנה שבה הוא עובד, חוץ מעשרה אחוזי עמלה שמשולמים כיום.
כך לדוגמה, נסיעה מירושלים לבני ברק שעלתה עד אתמול (מוצאי תשעה באב) 180 ש"ח, רשמה עליה של 40 ש"ח ומחירה עומד על 220 ש"ח. מחירו של נסיעה מירושלים למירון רשמה זינוק של ממש - עליה של מאה וחמישים שקלים (!) ומחירה עומד על לא פחות מ-1000 ש"ח. כלומר, עליה של כ-17.65% במחירי הנסיעה.
מנהלי התחנות מסבירים את העליה בכך שעד היום הנהגים שילמו לתחנה 10% עמלה על כל נסיעה, ומנהלי התחנות היו מורידים מזה מע"מ שעומד כיום על 18%. אך החל מאתמול נטל המע"מ עובר מבעלי התחנות לנהגים שמגלגלים אותה הלאה אל עבר הלקוחות.
אחד מבעלי התחנות הגדולות בציבור החרדי, מסביר בשיחה עם 'בבלי' כי "עד היום היינו לוקחים מהנהגים עשרה אחוזים מכל נסיעה ואנחנו היינו מורידים מזה שמונה עשר אחוזים מע"מ שהלך ישירות לקופת המדינה. אין שום סיבה שזה יעבוד כך. אם הנהג הרוויח סכום מסוים של כסף הוא אמור לקזז מזה את מה שמגיע למדינה. זה שהמע"מ עובר דרכנו, לא אומר שאנחנו אמורים גם לשלם את זה".
לשאלת 'בבלי', מדוע מעלים גם את המחיר הסופי ללקוח? עונה לנו מנהל התחנה "קודם כל, ניסינו לשמור על המחירים הנוכחיים ואכן שמרנו על מחירים הוגנים לאורך זמן שזולים יחסית לשוק", הוא טוען, "אבל כמו שבכל תחום אחר אנחנו עדים לעליית מחירים, גם כאן נאלצנו להתאים עצמנו לנתונים שונים שהשתנו עם הזמן ובסוף קיבלנו את ההחלטה הקשה, אך מחויבת המציאות".
"דבר שני", הוא ממשיך, "צריך להבין שבסוף העסק הזה אמור להישאר רווחי, גם לנו המנהלים וגם לנהגים, כך שאם אנחנו מעלים את העמלה של הנהגים הם לא אמורים לספוג את זה בעצמם. נמשיך לשרת במסירות את הלקוחות שלנו בזמני שגרה כמו בזמני עומס".
במקביל, לפי גורם המעורה בפרטים ששוחח עם 'בבלי', מתנהלים מגעים מול גורמים בכירים שעוסקים במציאת פתרון לתחום שאינו חוקי לגמרי. הפתרון מציע להפוך את התחום לחוקי, כמו שקיים ברוב המדינות המפותחות. לדבריו, "במצב הנוכחי, יש מונופול של חברות המוניות. רק הן חוקיות. התחום הזה הוא מהיחידים בארץ שעדיין מרוכז כל כך. אנחנו פועלים במגוון דרכים וערוצים כדי לפתור את העניין הזה לרווחת הדרייברים, נהגי המוניות וציבור הנוסעים"
לידינו הגיעה הקלטה מההודעה שנשלחה היום לנהגים, ומתפרסמת כאן ב'בבלי' לראשונה.
התמלול המלא של ההודעה-
"שלום וברכה לכל הנהגים החשובים והיקרים. זוהי הודעה משמחת, נא לשמוע עד הסוף.
כפי ששמעתם, כבר תקופה, מדברים על עליית מחירים, על עליית התותים (העמלות שהנהגים משלמים לתחנות י-כ) וכולי. כדי לעשות סדר, אני אתחיל מההתחלה.
יש איגוד כזה שנקרא "איגוד מנהלי התחנות". הם החליטו כבר לפני תקופה, שהיות שעל כל שקל שמקבלים צריכים להוציא קבלה ולשלם על ידי מע״מ למיסים, וזה מאוד מאוד קשה וכבד, אז הוחלט שהמע״מ הולכים לשלם על נהגים.
זאת אומרת, עד היום שילמו על כל נסיעה שלקחתם 10%, מהיום הולכים לשלם 11.8%. זאת אומרת, ה-10% פלוס מע״מ, שזה 1.8%.
אבל הבינו שזו גזרה מאוד קשה לציבור פתאום להפיל את המע״מ על הנהגים, אז הוחלט על שינוי מחירים דרמטי, כמעט בכל הנסיעות הולך להיות העלאה במחיר.
בחלק מהנסיעות זה מסתכם ב-10%, ובחלק מהנסיעות זה מסתכם ב-20%.
אז נכון, הנהגים הולכים לשלם מהיום ב-1.8% יותר, הולכים לשלם את המע״מ, אבל זה הולך לחזור לנהגים בכפל כפליים, בחלק מהנסיעות ב-10%, בחלק מהנסיעות ב-20%, זאת אומרת שבסוף היום הנהג הרוויח הרבה יותר, עם ההעלאה.
אני מבין שהולך להיות קשה לנהגים להגיד מה זה הגזרה הזאת פתאום באמצע היום להפעיל את המע״מ על הנהגים, אבל תבינו, אם לא הגזרה, המחירים לא היו עולים. המחירים האלה של הדרייברים עומדים כבר שנים על אותה משבצת בלי שום תזוזה, חוץ משינויים מינוריים שהיו בתקופה האחרונה של הלושי"ם (הלוך ושוב י-כ), המחירים, אותם מחירים כבר שנים, ואם לא הייתה העלאה של המע״מ, המחירים לא היו עולים.
אז אתם מקבלים פה הרבה הרבה יותר ממה שאתם הולכים לשלם. ועוד פעם, זו החלטה של איגוד מנהלי התחנות. זה לא קשור רק אלינו, אנחנו רק מיישמים מדיניות.
לסיכום, מהיום כל נסיעה שנהג לוקח ומשלם על זה 10% פלוס מע״מ, במילים יותר ברורות, 11.8% על כל נסיעה, אבל מקבלים עלייה דרמטית במחירים.
נא לעקוב אחרי המחירים עכשיו כל הזמן עד שתסתגלו למחירון החדש".
כך או כך, נראה שהמהלך לא יעבור בשקט, וכי צפויה ביקורת ציבורית קשה נוכח ההעלאה הדרסטית. אנו כאן ב'בבלי' נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות.
0 תגובות