השייח' ריאד חמזה, מבקר המועצה הדתית העליונה של עדת הדרוזים, חושף בפני בביקורי בכפר יאסיף בנבי אל-חאדר מסורת עתיקה בעדה הדרוזית על תרומתו המיוחדת של יתרו לניסי יציאת מצרים.
מסורת זו מדגישה את מעמדו המיוחד של יתרו - ומוסיפה פרט מעניין לסיפור יציאת מצרים הידוע לנו מהתורה הקדושה.
"כשמשה רבנו ברח ממצרים הוא הגיע למדיין והשתהה במחיצתו של יתרו 10 שנים - זה לא יום ולא יומיים ולא שלושה", מספר השייח'. "אז יתרו היה כבר נביא, משה עדיין לא היה נביא. משה למד מיתרו המון המון דברים".
המסורת הדרוזית המעמידה את יתרו במקום מרכזי כנביא הבכיר ביותר שלהם, מוסיפה פרט מיוחד לסיפור הקשר ביניהם. לפי מה שמספר השייח', כאשר הקדוש ברוך הוא ציווה על משה לחזור למצרים, "הוא ביקש מיתרו להצטרף אליו למצרים על מנת שיוכל לעזור לו שם מול פרעה".
יתרו, סירב להשאיר את עמו אך החליט לעזור בדרך אחרת: "אני לא יכול לעזוב את העם שלי לבד פה אבל אני אצייד אותך במטה שלי", כך לפי דברי השייח'.
המסורת הדרוזית רואה במטה זה כלי רוחני מיוחד שקיבל משה מיתרו. "ואנחנו יודעים מה בדיוק עשה המקל הזה לפני פרעה ובים וכל שאר הניסים - הגיע מכוחו של יתרו", טוען השייח'.
מעניין לציין שהמסורת הדרוזית מתחברת כאן למסורת היהודית המוכרת לנו מפירוש רש"י ומהמדרש.
חז"ל הקדושים מבארים שהמטה של משה רבנו אכן היה קשור לחצר יתרו, והוא היה תקוע בגן של יתרו, ואף אחד מאנשי מדין לא הצליחו להוציאו מהאדמה, עד שהגיע משה והצליח להוציאו בקלות, ולכך יתרו לקח לחתן לביתו לציפורה.
המטה עצמו, הובא במדרש ''פרקי דרבי אליעזר', נברא עוד בין השמשות בערב שבת בראשית:
"ר' לוי אומר אותו המטה שנברא בין השמשות נמסר לאדם הראשון מגן עדן ואדם מסרו לחנוך וחנוך מסרו לנח ונח לשם ושם מסרו לאברהם ואברהם ליצחק ויצחק ליעקב ויעקב הוריד אותו למצרים ומסרו ליוסף בנו כשמת יוסף ושללו ביתו נתנה בפלטרין של פרעה והיה יתרו אחד מחרטומי מצרים וראה את המטה ואת האותות אשר עליו וחמד אותו בלבו ולקחו והביאו ונטעו בתוך הגן של ביתו ולא היה אדם יכול לקרב אליו עוד כשבא משה לתוך ביתו נכנס לגן ביתו של יתרו וראה את המטה וקרא את האותות אשר עליו ושלף ידו ולקחו וראה יתרו למשה ואמר זה עתיד לגאול את ישראל ממצרים לפיכך נתן לו את צפורה בתו לאשה".
אם כך, המטה עבר באורח נסי מגן עדן, דרך האבות הקדושים, עד שהגיע לידי יתרו - ומשם למשה רבנו (ויהי רצון שנזכה לגלות את אותו מטה קדוש בב"א), ומקורו בגן עדן ומשם כוחו הניסי, אלא שהמסורת הדרוזית מעלה את כוחו של המטה מכוחו של יתרו, ולא כך מובא לנו מאת חז"ל הקדושים שכוחו של המטה הפלאי מאדם הראשון שקיבל מהקב"ה והעבירה למשה רבנו דרך האבות הקדושים.
המשך יבוא...
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: [email protected]
0 תגובות