בבלי
צבעוני ואופייני

יש סיבה והיא מעניינת: מדוע אנשים בקובה נוסעים ברכבים כל כך ישנים?

הרחובות של הוואנה מלאים במכוניות אמריקאיות צבעוניות וישנות שהפכו לסמל תרבותי ותיירותי, אך מאחורי הצבעוניות מסתתר סיפור של אמברגו מתמשך, משבר כלכלי ותשתיות קורסות | כעת, עם הפסקות החשמל הנרחבות שמטלטלות את האי, מתברר עד כמה ההיסטוריה התחבורתית של קובה קשורה ישירות למציאות האנרגטית והחברתית שלה (רכב)

רכבים ישנים ברחובות קובה (צילום: Shutterstock)

כיום, קובה היא אחת המדינות היחידות שבהן אפשר לראות ברחובותיה מכוניות אמריקאיות ישנות מהמאה ה-20 - קלאסיקות שממשיכות לנסוע, מסתובבות לאיטן כאילו היו סמל תרבותי-לאומי. לא מעט תיירים מגיעים בדיוק בגלל הנוף הזה - מכוניות שכבר מזמן לא מיוצרות אך ממשיכות לתפקד בדרך הממחישה את חוזק תושבי המקום ויכולת ההישרדות כלכלית שלהם. ברקע הסיפור כולו עומד משבר כלכלי, מדיניות סחר שנקבעה לפני עשורים, ותחזוקה איכותית של רכבים ישנים.

המניעים ההיסטוריים לרכבים הישנים

הסיבה המרכזית לנוף הקובני המיוחד נעוצה באמברגו האמריקאי שהוטל אחרי המהפכה ב־1959. מדיניות זו חסמה כמעט לחלוטין את האפשרות לייבא רכבים חדשים או חלקי חילוף, ולכן מה שנכנס לקובה לפני כן הפך להיות הבסיס שעליו המדינה נאלצה להישען לאורך עשורים. המשבר הכלכלי שהגיע עם נפילת ברית המועצות בשנות התשעים העמיק את הבעיה, כשהמשאבים שנותרו לא הספיקו לרכישות חדשות או לתחזוקה נרחבת. בתוך מציאות זו, תושבי קובה פיתחו יצירתיות יוצאת דופן - חיברו חלקים מרכבים שונים, התקינו מנועים דיזל פשוטים במקום מנועי בנזין מקוריים, ולעיתים ייצרו חלקים מאולתרים. כך נולד סוג של "מעבדה על גלגלים", המאפשרת לרכבים מלפני יותר משישים שנה להמשיך לנוע ללא הפסקה - גם במרחק של עשרות שנים. עם הזמן, אותם רכבים הפכו גם לסמל תרבותי וכלכלי: תיירים מכל העולם מחפשים לנסוע במכוניות האמריקאיות הקלאסיות, מה שמעניק לבעליהן מקור פרנסה חשוב ומעודד את המשך השימור שלהן.

מראה אופייני. רכביים ישנים ברחובות קובה (צילום: Shutterstock)

הקשר בין הרכבים הישנים למשבר החשמל

דווקא הפסקות החשמל, אותן חווה קובה בעוצמה בתקופה האחרונה, מעצימות את משמעותם של הרכבים הישנים. הם אינם תלויים במערכות חשמל מתקדמות או בטעינה כמו רכבים מודרניים, ולכן במצבים של קריסת רשת החשמל הם נותרים יציבים יותר ככלי תחבורה. העובדה שהם מופעלים באמצעות מנועי בעירה פשוטים הופכת אותם למכשיר הישרדותי - גם כאשר מוסכים מתקשים לעבוד בתנאים של הפסקות חשמל, בעלי הרכבים יכולים לאלתר פתרונות מכניים ידניים שאינם זקוקים לחשמל. יתרה מזאת, כאשר תשתיות אחרות משתתקות, רכבים אלה מאפשרים העברת מזון, ציוד ומים במקומות שבהם מערכות אחסון וקירור נפגעות. כך נוצר מצב שבו אותם רכבים ישנים, שנחשבו לבעיה ולסמל של קיפאון כלכלי, הופכים לנכס אסטרטגי בעת משברים.

במראה ייחודי למקום (צילום: Shutterstock)

מבט קדימה

הרכבים הישנים של קובה אינם רק חלק מהנוף הציורי של האי אלא גם מראה לתולדותיו - שילוב של בידוד מדיני, משבר כלכלי ויצירתיות אנושית. משבר החשמל האחרון ממחיש עד כמה התשתיות בקובה שבריריות ועד כמה המדינה נדרשת לרפורמה מקיפה - הן בתחום האנרגיה והן בתחום התחבורה. השקעה באנרגיה מתחדשת, שדרוג רשת החשמל ומתן אפשרות לייבוא רכבים וחלקים חדשים יכולים לשנות את התמונה. אולם כל אלה תלויים בפתיחות פוליטית, בהשגת מימון חיצוני ובשינוי עמוק במדיניות הכלכלית. עד שזה יקרה, קובה תמשיך להתנהל בין הפסקות חשמל לרכבים בני שבעים שנה, ולשמר את הנוף המוכר כל־כך של מכוניות אמריקאיות ישנות נוסעות לאורך חופי האי.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד ברכב:

בבלי
פנו אלינו

כל הזכויות שמורות לבבלי בע״מ